De sales funnel uitgelegd

In de loop van de tijd zijn de marketing methodes enorm veranderd. Waar eerder marketing nog bestond uit tv, radio, de krant of een tijdschrift focussen we ons nu sterk op de online wereld. Tegenwoordig is online, net zoals op veel vlakken, ook de marketing wereld aan het overnemen. Een onmisbare methode in jouw online marketing plan is het gebruik van een sales funnel.

In deze blog leg ik je meer uit over de sales funnel en het belang ervan. Er is een reden dat je de term funnel steeds vaker hoort en in dit artikel leg ik het je uit!

 

Wat is een sales funnel

De marketing funnel of sales funnel is elke stap die iemand moet nemen om jouw klant te worden. Op het gebied van online marketing is de funnel iets dat steeds populairder wordt. Een funnel is maatwerk en er is geen speciaal recept voor alle bedrijven maar, eenmaal gemaakt voor jouw bedrijf, kan het je business enorm laten groeien. 

Gebruikers aan de bovenkant van de funnel zijn als een algemeen publiek. En gebruikers onderaan de funnel zouden een hogere interesse en koopintentie in jouw product / dienst hebben. Het doel van de funnel is om de potentie klanten met hoge koopintentie eruit te filteren.

Een sales funnel kan je ook goede inzichten geven in wat jouw ideale klant nu echt interessant vind en wat ze willen weten voor ze tot koop overgaan. Als je dat hebt uitgevogeld kan je waardevolle content delen die aansluit bij die interesses. Het beste van sales funnel marketing is; het is relatief laag in kosten t.o.v. andere marketing tactieken. Wanneer de funnel op de juiste manier werkt, kan dit waanzinnige resultaten opleveren tegen minimale kosten.

 

Hoe werkt een sales funnel

Als je nog nooit van funnels hebt gehoord of er nog nooit een hebt gemaakt lijkt het proces wat ingewikkeld. Voordat je hiermee begint moet je eerst een idee krijgen van hoe zo’n funnel nou eigenlijk werkt.

De sales funnel is het proces dat jouw potentiële klant steeds dichterbij jouw aanbod brengt. Tijdens het gehele proces moet je het gedrag, de interesses en de problemen van jouw ideale klant begrijpen. De funnel gaat je namelijk helpen de potentiële klant te begeleiden in het koopproces. 

Dit kan je alleen doen als je jouw ideale klant goed kent.

Je kan de sales funnel zien als een virtuele sales medewerkers die dag en nacht voor jou werkt. Dit komt omdat je een funnel automatiseert. Of je nou slaapt of wakker bent, deze funnel blijft je leads en klanten bezorgen. 

Om het meeste uit je sales funnel te krijgen is het dus mega belangrijk om jouw klantreis te begrijpen. Probeer dit in kaart te brengen, wat zijn de stappen die een klant neemt voordat hij/zij tot koop overgaat. Welke problemen komen daarbij kijken, emoties, bezwaren, etc. Als je dit begrijpt en daarmee je funnel inricht zul je meer conversies, meer leads en meer sales krijgen.

Een voorbeeld om het allemaal wat praktischer te maken. 

Je maakt een Facebook advertentie waarin je waardevolle content aanbiedt in de vorm van een checklist, ebook, challenge etc. Als betaling voor deze waardevolle content vraag je een naam en email adres. De bezoekers die dit downloaden hebben al interesse getoond in jouw content. Nu is het tijd om ze warm te maken voor jouw aanbod. Dit doe je door een mailing serie te sturen waarmee jij de lead “nurtured”. D.w.z. Je verzorgt de relatie met deze potentie klant en maakt hem of haar warm voor jouw aanbod door meer relevante content te delen.

Hiermee werk je ook aan je know,like,trust factor. Als je vertrouwen opbouwt en werkt aan een relatie is deze potentie klant meer likely om bij jou te kopen.

De 3 heilige elementen van een sales funnel

Wat maakt een funnel tot een succes? Ik heb de 3 heilige funnel elementen in een checklist gestopt zodat je een stere basis hebt voor een succesvolle funnel!

Download nu

Waarom is de sales funnel belangrijk?

Of je nou een starter bent, een gevestigde ondernemer of een klein of groot bedrijf, een sales funnel biedt voordelen. Waarom het zo belangrijk is voor jouw business?

Brengt de klantreis in kaart

De eerste reden waarom een sales funnel zo belangrijk is is dat het je dwingt om na te denken over de klantreis van jouw doelgroep. Door de klantreis in kaart te brengen ga jij je doelgroep beter begrijpen, kan je beter inspelen op de problemen en pijnpunten en maakt het je algehele marketing boodschap 100 keer efficiënter.

Meer sales

Het doel van een bedrijf is om meer klanten te krijgen en meer sales te genereren. Dit is wat een sales funnel voor je doet. Het filtert de bezoekers in jouw funnel o.b.v. specifieke acties en helpt je bij het vinden van oprecht geïnteresseerde potentiële klanten. Wellicht dat de sales funnel op korte termijn je niet direct een grote stroom aan klanten geeft maar, eenmaal goed opgezet, kan het je zeker meer klanten brengen op lange termijn.

Automatisering

Automatisering klinkt wellicht als een ver-van-je-bed show maar wat als ik je vertel dat je de gehele funnel kan automatiseren waardoor je meer leads en klanten krijgt op automatische piloot? Als je de juiste stappen neemt om jouw funnel te bouwen, vergt het onderhoud ervan relatief weinig tijd. Al helemaal als je dit vergelijkt met een 24/7 sales medewerker. Zonder dat je er heel veel voor hoeft te doen genereert de sales funnel goede kwaliteit leads en klanten of sales voor je.

 

De sales funnel en het AIDA model

Het AIDA model is een van de populairste marketing modellen en een klassieker. Het staat voor:

  • Awareness
  • Interest
  • Desire 
  • Action

Met dit marketing model breng je eigenlijk de klantreis waar ik het eerder over had in kaart. Voordat men klaar is om een product te kopen gaan ze door een koopproces. Hoewel de lengte van het koopproces verschilt zijn de fases eigenlijk altijd aanwezig. Daarom leg ik je kort de fases van het AIDA model uit.

 

Awareness

De eerste stap in het AIDA-proces is het creëren van naamsbekendheid van jouw product of dienst. Dit is de stap waarbij je verschillende marketing tactieken gebruikt om bekendheid te creëren voor jouw product of dienst.

 

Interest

Als je doelgroep zich bewust is van jouw dienst of product probeer je interesse te creëren. Interesse creëren zal de doelgroep stimuleren om meer van je te willen weten en/of meer onderzoek te doen naar wat jij te bieden hebt. 

 

Desire

Als de potentiële klant interesse heeft getoond in jouw dienst of product is het doel in deze fase om de mindset te veranderen van “Dit vind ik leuk” naar “Dit wil ik”. Dit doe je door waardevolle content te blijven delen, jouw expertise te tonen en een relatie op te bouwen.

 

Action

De laatste belangrijke stap in AIDA is de Actie fase. Hier moet de klant tot kopen overgaan. Ze kennen jou en jouw dienst of product nu en hebben besloten dat ze dit willen. Een duidelijke call-to-action (wat wil je dat de klant doet) is in deze fase erg belangrijk.

Een sales funnel is een proces, een methode, die zich focust op het begrijpen en begeleiden van de klantreis. Als je de funnel afstemt op de reis die jouw ideale klant maakt en kijkt naar het AIDA model weet ik zeker dat er ook een succesvolle funnel is voor jouw bedrijf.

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je verder groeien en online succes behalen samen met mij? Neem dan contact met mij op of vraag een strategie sessie aan. Dan bespreken we samen hoe we jouw online succes gaan behalen.

Boek een strategie sessie     Neem contact op

Ook interessant