Hoe een funnel je leads bezorgt op automatische piloot

Heb je moeite met het verkopen van je product of dienst?

Maar jouw product of dienst is geweldig, van topkwaliteit?! Als je nog steeds niet genoeg leads en verkopen krijgt gaat er iets mis.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een product/dienst niet genoeg sales krijgt. Het kan jouw aanbod zijn, een gebrek aan kwaliteit, gebrek aan de juiste marketing strategie, afwezigheid van een funnel, of een van de andere vele factoren.

Afhankelijk van jouw business kan het doel verschillen. De een wilt meer websiteverkeer, de ander wilt meer adviesgesprekken en de ander meer sales van zijn of haar product.

Leadgeneratie is in feite het initiëren van interesse van de klant of onderzoek naar het product / de dienst van het bedrijf. Het is het proces van het aantrekken en omzetten van vreemden en potentiële klanten in iemand die interesse heeft in jouw product of dienst.

Bedrijven die zich focussen op lead generatie, dus het aantrekken van nieuwe potentiële klanten, kunnen op zoveel manieren profiteren van online marketing. Voorbeelden van waar je een leads-based business kan toepassen zijn vastgoed, leningen, verzekeringen, boekhouding maar ook voor andere diensten zoals een website bouwer, een coach of een grafisch designer. De lijst is eindeloos. 

Een belangrijk onderdeel van elke leads-based business is de funnel. Er zijn verschillende manieren om leads te genereren. Een van de beste en meest efficiënte manieren is de funnel. Als jij een van die ondernemers bent die moeite heeft om goede leads te genereren, moet je overwegen een funnel op te zetten.

Een funnel helpt je niet alleen om goede (van hoge kwaliteit) leads te genereren, maar zorgt er ook voor dat het proces automatisch wordt gestuurd. Het betekent dat als je de funnel eenmaal door hebt en deze werkt, je leads zult krijgen door weinig of geen moeite te doen. Laten we eerst even stilstaan bij het begrip funnel voordat we het over voordelen hebben.

Wat is een Marketing/Sales Funnel?

Een funnel helpt om vreemden om te zetten in daadwerkelijke klanten. In de funnel moet de bezoeker elke stap zetten om jouw klant te worden.

Het funnel proces helpt om een groot publiek aan te spreken en vervolgens diegene eruit te filteren die geen interesse tonen in jouw product of dienst. Je maakt en levert alleen waardevolle content aan die bezoekers die goed zijn getarget en die een specifieke actie hebben ondernomen. Acties kunnen zijn: het lezen van een blog, het downloaden van een weggever of het kijken van een webinar. 

De bovenkant van de funnel is waar iedereen naar binnen gaat. En de onderkant van de funnel zal de meest geïnteresseerde potentiële klanten hebben. 

De funnel voor een lokale winkel en een online winkel; zal verschillen van elkaar.

De funnel van de lokale winkel kan zoiets zijn als: de klant loopt de winkel binnen, bekijkt het product, de klant plaatst het product in zijn / haar winkelwagentje, de klant loopt naar de kassa, de klant voltooit de aankoop. 

De funnel in de online winkel kan er ongeveer zo uitzien: de klant bezoekt de website, de klant bekijkt een productpagina, de klant zet het artikel op zijn verlanglijst, voegt het artikel toe aan de winkelwagen, de klant gaat naar het afrekenproces, de klant voltooit het afrekenproces.

Natuurlijk zijn er veel varianten en zal de funnel er anders uitzien als jij een coach bent, een cursus verkoopt of een dienst aanbiedt. Maar ook hier zijn funnels voor!

 

In 7 stappen jouw allereerste funnel

Wil je leren hoe je jouw allereerste funnel maakt. Download dan dit stappenplan met de 7 stappen naar jouw allereerste funnel.

Download nu

Voordelen van een marketing/sales funnel

Om je te laten zien hoe ook jouw business kan profiteren van een funnel geef ik hier een aantal voordelen die een funnel met zich meebrengt.

  1. Werkt als 24/7 verkoopmedewerker

Weet jij dat de juiste sales funnel kan werken als een 24/7 verkoopmedewerker? Zou dat niet fantastisch zijn? Een medewerker die continu aan de slag is met het verkopen van jouw product of dienst? Met de juiste funnel is het mogelijk. Wil je een verkoopmedewerker voor jouw bedrijf die goede leads kan genereren zonder salaris te vragen? Een funnel kan je daarbij helpen. Het fijne ervan is dat je geen salaris betaalt aan deze funnel die voor jou leads verkrijgt, dag en nacht. Als je een werkende funnel hebt kan deze veel voordelen brengen en heb je een automatisch verkoopsysteem. Op deze manier kan je je focussen op andere bedrijfsactiviteiten.

  1. Krijg meer leads

Een van de belangrijkste voordelen van een funnel is het verkrijgen van meer leads. Als ondernemer wil je dat jouw bedrijf meer leads krijgt. De vraag is – hoe kun je dat doen? Dit is wanneer de funnel in het spel komt. Door een funnel in te stellen voor jouw product of dienst, is het verkrijgen van leads geen uitdagende taak meer. Het wordt makkelijker om de aandacht van een vreemde te trekken en deze warm te maken voor jouw aanbod en zo een “lead” te maken. Het uiteindelijke doel van leadgeneratie is om die lead om te zetten in een betalende klant.

  1. Minder “handmatig” werk nodig

Voor het opzetten van een funnel moet je wel je handen uit de mouwen steken. Maar, als je hier eenmaal mee klaar bent, blijft deze funnel voor jou werken. Omdat dit proces weinig handmatig werk nodig heeft, zal het ook minder fouten bevatten. Alles gaat tenslotte automatisch. Los van minder fouten is het grootste voordeel, de tijd die je overhoud voor andere dingen. De funnel is aan het eind een geautomatiseerd verkoopsysteem die je leads op automatische piloot brengt. 

  1. Meer verkopen

Als ondernemer is jouw uiteindelijke doel: meer verkopen, meer omzet, toch? Het verhogen van de omzet gaat gemakkelijker als je een funnel hebt. Dan vraag je je misschien af, hoe kunnen funnels meer omzet genereren dan traditionele marketing methodes? De belangrijkste reden hiervoor is is dat je een funnel kunt personaliseren. De funnel richt zich namelijk op de persoon, de acties die een persoon onderneemt en de vervolgacties op basis daarvan. Klinkt ingewikkeld? Zie het zo: als je een vreemde precies de juiste informatie biedt op het juiste moment wordt het verkopen makkelijker. En dat is wat de funnel doet. 

  1. Bespaart tijd en moeite

Een ander voordeel van het hebben van een funnel is de tijd en moeite die je bespaart. Zoals ik heb uitgelegd is een funnel geautomatiseerd en vereist het minder handmatig werk dan je eigen sales medewerker spelen. Je houd tijd over en het kost minder moeite dan zelf 24/7 klanten zoeken. Wanneer een marketing of verkoopproces mankracht nodig heeft kost dit meer tijd, moeite en geld. Een funnel daarentegen, is een geautomatiseerd verkoopsysteem die 24/7 voor jou werkt. Minder handmatig werk, minder foutgevoelig, minder tijd, minder moeite en minder geld 😉 

Aan de slag!

Om een business soepel te laten draaien, is het belangrijk om nieuwe klanten te krijgen. Funnels hebben de kracht om goede en goed gerichte leads te genereren voor nieuwe klanten. Wanneer de funnel op de juiste manier wordt ingezet, kan het gedoe met het vinden van nieuwe klanten wel eens voorbij zijn.

Het goede aan funnels is dat ze kunnen worden geautomatiseerd. Door het proces te automatiseren, kun je op de automatische piloot high-quality leads krijgen voor jouw bedrijf.

Wil je aan de slag met lead generatie en funnels? Download dan het stappenplan waarin ik je in 7 simpele stappen uitleg hoe je aan de slag kunt gaan met jouw allereerste funnel. 

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je verder groeien en online succes behalen samen met mij? Neem dan contact met mij op of vraag een strategie sessie aan. Dan bespreken we samen hoe we jouw online succes gaan behalen.

Boek een strategie sessie     Neem contact op

Ook interessant

De sales funnel uitgelegd met praktische voorbeelden en het belang van een funnel. Lees meer!...
Hoe kan je online marketing inzetten om meer leads online te krijgen? Lees meer in deze blog!...
In deze blog wordt de sales funnel uitgelegd en lees je meer over hoe het werkt. Lees meer!...