Hoe krijg je meer leads online?

Heb je moeite om high-quality leads voor jouw bedrijf te krijgen? Heb jij (nog) geen consistente stroom aan nieuwe potentiële klanten?  Zo ja, dan is deze blogpost iets voor jou.

Afhankelijk van wat voor bedrijf jij hebt zal het doel verschillen maar het belangrijkste doel is voor elk bedrijf gelijk: meer klanten, meer omzet. En om meer klanten te krijgen heb je meer leads nodig. Daarom deze blog over hoe je meer leads via online kanalen kan krijgen!

Wat zijn leads

Een lead is een persoon of een bedrijf die interesse heeft in het product of de dienst die jij verkoopt. Je kunt leads zien als jouw potentiële klanten. Hiervan wil je natuurlijk een consistente stroom, echter is het enkel genereren van leads geen garantie voor meer omzet. Deze leads moet jij warm maken voor jouw product of dienst om uiteindelijk de sale te maken.

De fout die veel ondernemers maken is dat ze zich richten op kwantiteit in plaats van op kwaliteit. Om jouw omzet te verhogen is het niet alleen voldoende om meer leads te genereren. Je moet leads krijgen die van hoge kwaliteit zijn d.w.z. Oprecht geïnteresseerde potentiële klanten.

Behalve het genereren van leads, is het “verzorgen” ervan een belangrijk onderdeel. In het engels noemen we dat “nurturing”. Lead nurturing is het proces van het ontwikkelen en versterken van relaties met de leads in elke fase van hun klantreis en de funnel waar ze doorheen gaan. Door de leads op de juiste manier te verzorgen en warm te maken verhoog je het aantal dat uiteindelijk klant wordt.

Waarom zijn leads belangrijk? 

Er zijn zoveel marketing tactieken die je kunt gebruiken, waarom zou je je focussen op lead generatie? Ik kan je vertellen dat het belangrijk is maar hieronder een aantal voordelen die het met zich meebrengt als je je focus op het krijgen van hoogwaardige leads.

  • Target en focus op jouw ideale klant

Met de traditionele marketing methodes zoals tv, de krant of een tijdschrift zijn de targeting opties minimaal. Daarmee bedoel ik, je weet ongeveer wie de doelgroep is maar je zal nooit specifiek kunnen gaan op leeftijd, geslacht of andere details van jouw ideale klant. Online marketing tactieken daarentegen laten je laser-focused targeten op jouw ideale klant. Je kan heel specifiek bepalen wie je wilt bereiken, welke leeftijd, interesses, voorkeuren en andere gegevens. 

  • Meer omzet

Als een ondernemer wil je natuurlijk meer omzet maken. Door je te focussen op leadgeneratie en het krijgen van hoge kwaliteit leads kan je dit realiseren. Wist je bijvoorbeeld dat meer dan 55% van de B2B marketeers meer dan de helft van hun tijd spendeert aan leadgeneratie. Het is heel simpel, als je leadgeneratie onderdeel maakt van jouw dagelijkse marketing activiteiten krijg je meer sales en meer omzet.

  • Kostenefficiënt

Een andere reden waarom je leadgeneratie wilt inzetten voor jouw bedrijf is de kostenefficiëntie. Als het om marketing gaat, is de gemiddelde ondernemer altijd op zoek naar een marketingmethode die uitstekende resultaten kan opleveren tegen minimale kosten. Door je te focussen op het verkrijgen van leads krijg je steeds betere leads tegen lagere kosten.

  • Naamsbekendheid

Naamsbekendheid is belangrijk voor jouw bedrijf. Het laat zien hoe goed men jou en jouw bedrijf kent. Als je leads aan het krijgen bent ga je ze daarna “nurturen” (verzorgen). Door deze leads te verzorgen bouw je relaties met hen op en bouw je aan je naamsbekendheid. 

 

In 7 stappen jouw allereerste funnel

Wil je leren hoe je jouw allereerste funnel maakt. Download dan dit stappenplan met de 7 stappen naar jouw allereerste funnel.

Download nu

Online versus offline leadgeneratie

Als het gaat om het krijgen van leads, zijn er twee opties: online en offline. Je moet bepalen of online of offline methoden voor het genereren van leads je betere resultaten opleveren. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen. Uiteraard ben ik niet helemaal objectief als online marketing expert, maar ik heb toch de voordelen en nadelen voor je op een rijtje gezet.

 

Offline leadgeneratie

Offline leadgeneratie is eigenlijk elke methode om interesse te wekken rond het product of de dienst waar geen internet aan te pas komt. Veel marketeers zeggen dat offline marketing dood is. In werkelijkheid is dit niet helemaal waar.

Afhankelijk van het type bedrijf en de branche waarin je actief bent, kunnen offline methoden voor het genereren van leads soms betere resultaten opleveren dan online methoden. Enkele veelgebruikte technieken voor het genereren van offline leads zijn: evenement marketing, evenementen sponsoring, netwerken, gedrukte advertenties en cold calling.

 

Online leadgeneratie

In tegenstelling tot offline leadgeneratie, betekent online leadgeneratie elke methode om interesse te wekken rond het product of de dienst waarbij je het internet gebruikt. Door een toename van het aantal internetgebruikers zijn steeds meer bedrijven bezig met het toepassen van verschillende online methoden voor het genereren van leads.

De belangrijkste vereiste voor het genereren van online leads is een goed geoptimaliseerde website. Enkele populaire methoden voor het genereren van online leads zijn: SEO (zoekmachine optimalisatie), SEM (zoekmachine marketing), social media marketing en videomarketing.

 

Manieren om online meer leads te genereren

Met zoveel manieren om aan leads te komen, raak je gemakkelijk in de war. Hier zijn enkele tactieken die je kunt gebruiken om leads te krijgen voor jouw business.

Content Marketing

Of je je nou focust op andere ondernemers of bedrijven of op de consument, content marketing kan je helpen om leads te krijgen van hoge kwaliteit. Het voordeel hiervan is dat dit ook organisch kan. Daarmee bedoel ik: je betaalt er niet voor. Content is king en dat is nog steeds zo. Als je denkt aan het verkrijgen van leads via content marketing kun je denken aan het delen van blogs, video’s of podcasts. Als jij jouw doelgroep helpt met waardevolle content willen ze meer van je weten en tonen ze interesse in wat jij te bieden hebt,

Email marketing

Volgens een rapport van Ascend2 is naast content marketing, email het meest gebruikte kanaal voor leadgeneratie. Men verwacht dat in 2023 er 4.3 biljoen email gebruikers zijn. Wist je ook dat de gemiddelde ROI voor email $42 voor elke $1 gespendeerd? 

Als je nu nog niet bezig bent met email marketing of het bouwen van jouw e maillijst, mis je huge business. Een goede email marketing strategy kan jou helpen leads te krijgen tegen lage kosten.

Social Media

Wist je dat er 3.5 biljoen social media gebruikers zijn? Dat is ongeveer 45% van de gehele wereld. Social media is zo enorm populair geworden dat het bedrijven en ondernemers eigenlijk gedwongen heeft om aan hun online aanwezigheid te werken. Met de juiste social media marketing strategie (of het nou betaald of onbetaald is), kan je goede leads krijgen voor jouw bedrijf. Als je leads via social media wilt zijn er 3 dingen belangrijk: goede content, consistentie en focus.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO of zoekmachine optimalisatie is nog een sterke tactiek die je kunt inzetten om leads te krijgen. Wat is SEO? Simpel gezegd is SEO het proces van het verhogen van de kwantiteit en kwaliteit van jouw website verkeer. Door verschillende optimalisatie tactieken toe te passen op jouw website kan je de positie van jouw website in de zoekresultaten verhogen voor gekozen en relevante zoekwoorden. Wanneer je eenmaal hoog in de zoekresultaten staat krijg je dus meer website verkeer van betere kwaliteit omdat ze zochten op een bepaalde term of zoekwoord. Als jij een lead gefocuste website hebt kan je hierdoor meer leads krijgen.

En nu…?

Tegenwoordig schakelen bedrijven over van offline / ouderwetse marketingtactieken naar moderne / online marketing tactieken. Als je altijd traditionele marketingmethoden hebt gevolgd voor het genereren van leads, kan het moeilijk zijn om over te schakelen naar online marketing methodes maar het bereik is enorm en het kan je zoveel brengen.

Een van de grote voordelen van leadgeneratie met online marketing zijn de lage kosten per lead.

Hopelijk helpt deze lijst je verder met het werken aan de leadgeneratie voor jouw bedrijf en kan je een tactiek kiezen die bij je past.

Als je een consistente stroom aan hoogwaardige leads wilt krijgen is een sales funnel onmisbaar. Zo kun je jouw eigen geautomatiseerde leadgeneratie funnel opzetten. Wil je hiermee aan de slag? Download dan het stappenplan voor jouw allereerste sales funnel! 

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je verder groeien en online succes behalen samen met mij? Neem dan contact met mij op of vraag een strategie sessie aan. Dan bespreken we samen hoe we jouw online succes gaan behalen.

Boek een strategie sessie     Neem contact op

Ook interessant

De sales funnel uitgelegd met praktische voorbeelden en het belang van een funnel. Lees meer!...
In deze blog wordt de sales funnel uitgelegd en lees je meer over hoe het werkt. Lees meer!...
Hoe kan een sales funnel zorgen dat je een consistente stroom aan leads krijgt? Lees de blog!...