Online leads, hoe krijg je die?

Heb je moeite om high-quality online leads te krijgen voor jouw bedrijf? Of heb je (nog) geen consistente stroom aan nieuwe potentiële klanten? Dan is deze blogpost iets voor jou.

Afhankelijk van het soort bedrijf dat je runt, zal het doel verschillend zijn. Maar één ding hebben alle bedrijven gemeen, ze willen meer klanten en meer omzet. Om dit te bereiken heb je meer online leads nodig. Daarom heb ik deze blog geschreven. Zodat je leert hoe je online meer leads kan krijgen!

Wat zijn online leads?

Een lead is een persoon of bedrijf die interesse heeft in het product of service dat jij verkoopt. Uiteraard zijn online leads de leads die je online verzamelt. Deze leads kun je zien als jouw potentiële klanten. Hiervan wil je natuurlijk een consistente stroom. Maar het genereren van leads is geen directe garantie voor meer omzet. Deze leads moet jij warm maken voor jouw product of dienst. Pas dan zul je uiteindelijk tot een sale komen.

De fout van veel ondernemers is dat ze zich meer richten op kwantiteit dan kwaliteit. Maar om jouw omzet te verhogen is het genereren van leads alleen, niet voldoende. Zo is het ook noodzakelijk om meer kwalitatief goede leads te krijgen. Dit wil zeggen dat je oprecht geïnteresseerde potentiële klanten wil. 

Nurturing

Behalve het genereren van leads, is het “verzorgen” ervan ook belangrijk. Dit noemen we In het engels ‘nurturing’. Nurturing staat voor verzorging. In dit geval van de ‘klantreis’, en de ‘funnel’ waar je online leads doorheen gaan. Door de leads op de juiste manier te verzorgen zorg je uiteindelijk meer klanten krijgt.

Waarom zijn online leads belangrijk? 

Er zijn heel veel marketing tactieken die je kunt gebruiken. Maar waarom zou je je focussen op lead generatie? Ik kan je vertellen dat het belangrijk is maar ihet is beter om het te laten zien. Hierna heb ik de voordelen van online lead generatie weer gegeven. Zodat je begrijpt waarom je hoogwaardige online leads wil genereren.  

  • Target en focus op jouw ideale klant

Met de traditionele marketing methodes zijn de targeting opties minimaal. We hebben het dan over dingen zoals tv, de krant of een tijdschrift. Hiermee bedoel ik, dat je niet specifiek kan bepalen wie jouw adverentie ziet. Je kunt bijvoorbeeld niet bepalen wat de leeftijd of geslacht is van de ontvanger. Oftwel, jouw ideale klant blijft misschien buiten schot. Daarentegen kun je met online marketing tactieken laser-focused targeten op jouw ideale klant. Zo kun je heel specifiek bepalen welke online leads je wil bereiken. Zoals; de leeftijd, interesses, voorkeuren en andere gegevens van je leads. 

  • Meer omzet met online leads

Als ondernemer wil je natuurlijk meer omzet maken. Door je focus te leggen op leadgeneratie en het krijgen kun je dit realiseren. Wist je bijvoorbeeld dat meer dan 55% van de B2B marketeers, voornamelijk bezig zijn met leadgeneratie. Het is heel simpel, leadgeneratie moet onderdeel zijn van je dagelijkse marketing. Want hierdoor krijg je meer sales en meer omzet.

  • Kostenefficiënt

Een andere reden waarom je leadgeneratie wil inzetten is de kostenefficiëntie. Als het om marketing gaat, is de gemiddelde ondernemer altijd op zoek naar iets nieuws. Een marketingmethode die uitstekende resultaten oplevert tegen minimale kosten is daar een goed voorbeeld van. Als je de focus legt op het verkrijgen van online leads is het resultaat; meer leads voor minder geld.

  • Naamsbekendheid

Naamsbekendheid is belangrijk voor jouw bedrijf. Het laat zien hoe goed men jou en jouw bedrijf kent. Als je leads aan het krijgen bent ga je ze daarna “nurturen” (verzorgen). Als je deze leads verzorgt bouw je een relatie op en naamsbekendheid.

 

In 7 stappen jouw allereerste funnel

Wil je leren hoe je jouw allereerste funnel maakt. Download dan dit stappenplan met de 7 stappen naar jouw allereerste funnel.

Download nu

Online versus offline leadgeneratie

Als het gaat om het krijgen van leads, zijn er twee opties: online en offline. Je moet bepalen of online of offline methoden voor het genereren van leads je betere resultaten opleveren. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen. Uiteraard ben ik niet helemaal objectief als online marketing expert, maar ik heb toch de voordelen en nadelen voor je op een rijtje gezet.

 

Offline leadgeneratie

Offline leadgeneratie is eigenlijk elke methode om interesse te wekken rond het product of de dienst waar geen internet aan te pas komt. Veel marketeers zeggen dat offline marketing dood is. In werkelijkheid is dit niet helemaal waar.

Afhankelijk van het type bedrijf en de branche waarin je actief bent, kunnen offline methoden voor het genereren van leads soms betere resultaten opleveren dan online methoden. Enkele veelgebruikte technieken voor het genereren van offline leads zijn: evenement marketing, evenementen sponsoring, netwerken, gedrukte advertenties en cold calling.

 

Online leadgeneratie

In tegenstelling tot offline leadgeneratie, betekent online leadgeneratie elke methode om interesse te wekken rond het product of de dienst waarbij je het internet gebruikt. Door een toename van het aantal internetgebruikers zijn steeds meer bedrijven bezig met het toepassen van verschillende online methoden voor het genereren van leads.

De belangrijkste vereiste voor het genereren van online leads is een goed geoptimaliseerde website. Enkele populaire methoden voor het genereren van online leads zijn: SEO (zoekmachine optimalisatie), SEM (zoekmachine marketing), social media marketing en videomarketing.

 

Manieren om online meer leads te genereren

Met zoveel manieren om aan leads te komen, raak je gemakkelijk in de war. Hier zijn enkele tactieken die je kunt gebruiken om leads te krijgen voor jouw business.

Content Marketing

Of je je nou focust op andere ondernemers of bedrijven of op de consument, content marketing kan je helpen om leads te krijgen van hoge kwaliteit. Het voordeel hiervan is dat dit ook organisch kan. Daarmee bedoel ik: je betaalt er niet voor. Content is king en dat is nog steeds zo. Als je denkt aan het verkrijgen van leads via content marketing kun je denken aan het delen van blogs, video’s of podcasts. Als jij jouw doelgroep helpt met waardevolle content willen ze meer van je weten en tonen ze interesse in wat jij te bieden hebt,

Email marketing

Volgens een rapport van Ascend2 is naast content marketing, email het meest gebruikte kanaal voor leadgeneratie. Men verwacht dat in 2023 er 4.3 biljoen email gebruikers zijn. Wist je ook dat de gemiddelde ROI voor email $42 voor elke $1 gespendeerd? 

Als je nu nog niet bezig bent met email marketing of het bouwen van jouw e maillijst, mis je huge business. Een goede email marketing strategy kan jou helpen leads te krijgen tegen lage kosten.

Social Media

Wist je dat er 3.5 biljoen social media gebruikers zijn? Dat is ongeveer 45% van de gehele wereld. Social media is zo enorm populair geworden dat het bedrijven en ondernemers eigenlijk gedwongen heeft om aan hun online aanwezigheid te werken. Met de juiste social media marketing strategie (of het nou betaald of onbetaald is), kan je goede leads krijgen voor jouw bedrijf. Als je leads via social media wilt zijn er 3 dingen belangrijk: goede content, consistentie en focus.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO of zoekmachine optimalisatie is nog een sterke tactiek die je kunt inzetten om leads te krijgen. Wat is SEO? Simpel gezegd is SEO het proces van het verhogen van de kwantiteit en kwaliteit van jouw website verkeer. Door verschillende optimalisatie tactieken toe te passen op jouw website kan je de positie van jouw website in de zoekresultaten verhogen voor gekozen en relevante zoekwoorden. Wanneer je eenmaal hoog in de zoekresultaten staat krijg je dus meer website verkeer van betere kwaliteit omdat ze zochten op een bepaalde term of zoekwoord. Als jij een lead gefocuste website hebt kan je hierdoor meer leads krijgen.

En nu…?

Tegenwoordig schakelen bedrijven over van offline / ouderwetse marketingtactieken naar moderne / online marketing tactieken. Als je altijd traditionele marketingmethoden hebt gevolgd voor het genereren van leads, kan het moeilijk zijn om over te schakelen naar online marketing methodes maar het bereik is enorm en het kan je zoveel brengen.

Een van de grote voordelen van leadgeneratie met online marketing zijn de lage kosten per lead.

Hopelijk helpt deze lijst je verder met het werken aan de leadgeneratie voor jouw bedrijf en kan je een tactiek kiezen die bij je past.

Als je een consistente stroom aan hoogwaardige leads wilt krijgen is een sales funnel onmisbaar. Zo kun je jouw eigen geautomatiseerde leadgeneratie funnel opzetten. Wil je hiermee aan de slag? Download dan het stappenplan voor jouw allereerste sales funnel! 

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je verder groeien en online succes behalen samen met mij? Neem dan contact met mij op of vraag een strategie sessie aan. Dan bespreken we samen hoe we jouw online succes gaan behalen.

Boek een strategie sessie     Neem contact op

Ook interessant

De sales funnel uitgelegd met praktische voorbeelden en het belang van een funnel. Lees meer!...
In deze blog wordt de sales funnel uitgelegd en lees je meer over hoe het werkt. Lees meer!...
Hoe kan een sales funnel zorgen dat je een consistente stroom aan leads krijgt? Lees de blog!...