Meer leads genereren met Email Marketing

Wil je meer leads genereren met email marketing?  Maar heb je geen idee hoe je hiermee meer online leads kan genereren? Maak je geen zorgen!  Met dit artikel zal ik je op weg helpen. 

Als het gaat om online marketing zijn er verschillende marketingmethoden. Bijvoorbeeld SEO, e-mailmarketing, social media en meer. Elke marketingmethode heeft zijn eigen voor- en nadelen. Afhankelijk van je doel zal je methode variëren.

Je doel kan zijn om meer online leads te genereren. Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt pas je de juiste marketingstrategie toe. 

Wat moet ik doen om meer leads te genereren?

Leads zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in je product en mogelijk klanten worden. We noemen het genereren van leads; 

  • lead generatie

Beginnende online marketeers denken vaak dat als ze meer online leads genereren dit garant staat voor meer sales. Maar dit is niet helemaal waar. Leads zullen alleen effectief zijn als ze van goede kwaliteit zijn. Als je een strategie maakt voor je leadgeneratie, moet je altijd meer waarde hechten aan kwaliteit dan aan kwantiteit.

Wat is email marketing?

Email marketing is een van de meest effectieve online marketing methodes. Het staat simpelweg voor het versturen van emails om producten en diensten aan te bieden. Je biedt echter niet alleen je producten en diensten aan, maar ook informatie en waarde.

Wist je dat 80% van de marketeers beweren dat email het beste is voor het genereren van meer leads?

Uit de statistieken is dan ook gebleken dat je voor elke $1 die je uitgeeft aan email marketing, je $44 dolar terug krijgt. Dit noemen we ROI (Return On Investment). 

je gebruikt email marketing niet alleen om je producten en services te promoten. Maar ook om je online leads te verzorgen, dit noemen we ‘nurturen’. Als je klanten nurtured bouw je een relatie op.. Dit kun je bereiken door waardevolle content te sturen en te laten zien dat jij kennis hebt van je vak. Denk hierbij aan het sturen van nuttige content zoals ebooks, blogs, tutorials, how-to video’s etc. 

Wat is een Marketing funnel?

Als je online meer leads wil genereren, die ook van hoge kwaliteit zijn, dan moet je weten wat een marketing funnel is. Een marketing funnel is elke stap de je leads zetten voordat ze je klant worden. De funnel is de reis die je klant met jou maakt. 

  • de klantreis 

Met de sales funnel strategie die je hebt toegepast kun jij de reis van je klant sturen. De reis begint bij de top van de funnel of trechter. Hoe verder je potentiële klant reist hoe dichter ze bij aanschaf komen. Niet alle mensen zullen de reis tot het einde doorlopen. Uiteindelijk zullen de waardevolle leads over blijven. Deze leads zijn je nieuwe klanten waar je een product of dienst aan kunt verkopen. Dit is dus hoe je meer leads kunt genereren. 

Wil jij werken aan online leads?

Online leads krijgen betekent werken aan je online zichtbaarheid. Download mijn stappenplan om direct aan de slag te gaan en aan jouw online zichtbaarheid te werken.

Download nu

Manieren om meer online leads te genereren met behulp van e-mailmarketing

Als ondernemer moet je een effectieve manier vinden om meer online leads te genereren. Omdat email marketing zo effectief is gebleken wil ik het nu voornamelijk hierover hebben. Hierna heb ik verschillende manieren beschreven om meer leads te genereren met email marketing:

Lead magneet

De lead magneet is een van de meest effectieve manieren om leads te genereren. het is een marketingmethode waarmee je mensen naar je bedrijf kan leiden. Als we het hebben over Lead magneten gaat het voornamelijk om ‘freebies’. Daarmee wil ik zeggen dat je iets gratis aanbiedt en daarvoor contactgegevens terug krijgt. Hoe waardevoller de lead magneet is hoe meer online leads je zal genereren.

Bijvoorbeeld een ebook, how-to video, gratis consult, checklist, sample. Als je begint met het genereren van online leads moet je eerst ontdekken wat hun probleem is. Dat klinkt zwaarder dan het is. Een probleem kan bijvoorbeeld zijn dat iemand coach wil worden maar niet weet hoe. Als jij kennis hebt op dit vakgebied kun je een lead magneet maken om hen op weg te helpen. 

Stel je email-funnel op voor meer online leads

Je hebt misschien al een email-funnel maar de vraag is, heb je dit goed gedaan? Als je het niet goed hebt gedaan zul je geen online leads genereren. het samenstellen van de berichten die je stuurt kan wat tijd kosten. Maar zodra het staat kun je het automatiseren. je hoeft dus maar één keer moeite te doen.

Zorg er bij het samenstellen van de inhoud voor dat je de ideale balans creëert tussen commerciële en informatieve boodschappen. 

De regel is: 80 %  informatief – 20 % promotie

Stuur je meer promotie emails dan zullen er meer mensen uitschrijven. Maar stuur je enkel informatie dan zul je uiteraard ook niks verkopen. 

Schrijf catchy email titels

Om het maximale uit je email marketing  te halen, moet je pakkende titels schrijven. Saaie titels zorgen ervoor dat mensen niet doorklikken. Zorg voor titels die pakkend, duidelijk en persoonlijk zijn. Dan heb je volgens de statistieken 70% meer conversie. 

Hoe waardevol je email ook is, als de titel niet catchy is dan maken mensen je email niet open. Als je email niet geopend wordt is al je tijd en moeite voor niks. 

Zorg voor een duidelijke CTA

Wat als je email eenmaal geopend is en je online lead begint te lezen? Dan is het van vitaal belang dat mensen weten wat ze hierna moeten doen. Dit noemen we ‘Call To Action’ oftewel CTA. Ook hiervoor geld dat je prachtige content kan schrijven, maar als je niet duidelijk om actie vraagt, verlies je de lead. 

Om je lezers te overtuigen om op de CTA button te klikken, kun je zorgen voor bepaalde urgentie. je kan bijvoorbeeld een tijdelijke sale of aanbod aankondigen. Je bezoeker voelt dan urgentie om door te klikken. 

Test email campagnes

Het is belangrijk om je email campagne uit te testen. Kijk of alles er uitziet en werkt zoals bedacht. Door het gedrag van je bezoekers te analyseren na het ontvangen van je emails, kun je de campagne bijsturen. Het is misschien nodig om bepaalde content aan te passen, of kleur, titels of CTA’s te veranderen. Zet de resultaten van de emails met veranderingen af tegen het origineel en blijf bijstellen tot perfectie. 

Tot slot over online leads

Een van de beste strategieën voor het krijgen van online leads met behulp van e-mailmarketing is de lead magneet. Als je net begint met het genereren van online leads, is het raadzaam om één of meerdere freebies te maken. Kijk hierbij ook naar wat je concurrent doet. Daarmee bedoel ik niet dat je dingen moet kopiëren maar kijk naar wat de trend is. 

Deze leads gebruik je voor de volgende stap van je funnel, je email marketing. In de fase van de email marketing nurture je de lead naar de laatste stap, de aankoop. 

Heel veel succes met het genereren van meer leads, meer klanten en meer winst!

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je verder groeien en online succes behalen samen met mij? Neem dan contact met mij op of vraag een strategie sessie aan. Dan bespreken we samen hoe we jouw online succes gaan behalen.

Boek een strategie sessie     Neem contact op

Ook interessant

Wil je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf opbouwen? Online marketing heeft de meeste tradi...
Hoe kan je online marketing inzetten om meer leads online te krijgen? Lees meer in deze blog!...
Hoe kan een sales funnel zorgen dat je een consistente stroom aan leads krijgt? Lees de blog!...