Wat is een funnel en hoe werkt het?

belzJe vraagt je misschien af, wat is een funnel? Een funnel geeft het traject weer dat je klant aflegt. Vanaf het moment dat ze je naam voor het eerst horen, tot ze tot aankoop over gaan. Elk bedrijf heeft dan ook op de een of andere manier een sales funnel.

De funnel laat in fases de reis zien die je koper aflegt. Deze funnel begint breed en wordt uiteindelijk steeds smaller. Eigenlijk net zoals bij een trechter. De persoon die je funnel in gaat, komt elke keer een stap dichter bij de aankoop. Maar omdat onderweg mensen af zullen haken wordt je funnel steeds smaller.

Een paar voorbeelden:

  • Je maakt een facebook ad campagne. Hiermee promoot  je jouw webwinkel voor nikkelvrije sieraden. Deze advertentie wordt door veel mensen gezien. Maar slechts een paar mensen zullen op je advertentie klikken. 
  • Als je op de advertentie klikt komt je op een landingspagina. Op deze pagina bied je een weggever aan (lead magneet). In ruil hiervoor krijg je dan een e-mailadres. Er zullen vervolgens een mensen afhaken, maar anderen geven je hun emailadres.
  • Als je hun emailadressen hebt blijf je ze interessante content sturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie over nikkelallergie. Hiermee houd je de interesse van mensen vast en wakkert die nog verder aan.
  • Aan het einde van je campagne stuur je een coupon voor 10% korting. Het kopen kan nu beginnen!
  • Deze mensen komen op een mailinglijst voor nieuwe klanten. Vervolgens is het aan jou om de klanten vast te houden. Stuur ze daarom nog meer inspiratie, aanbiedingen en nieuwe collecties. Dat is je funnel!

Bedrijven hebben allemaal een andere visie op wat een funnel is. Dit hangt af van de doelgroep en het producten dat ze verkopen. Zo zijn voor sommige producten meer of minder funnel fases nodig. Daarbij heeft een goedkoper product vaak minder fases nodig dan voor een duurder product.

Waar is een sales funnel voor bedoeld?

De sales funnel bestaat uit de stappen die je zet om leads om te zetten in klanten. Denk goed na over de dingen die nodig zijn om mensen aan je te binden. Hoe meer je hierover nadenkt hoe effectiever je funnel. Slechts een klein percentage van de leads uit je sales funnel word uiteindelijk een klant. Maar dit betekent niet dat je geen controle hebt over het resultaat van funnel. 

Wat je in de funnel beschrijft is onder andere het verkoopproces. Van het herkennen van je potentiële klant, tot de uiteindelijke aanschaf van je product. De sales funnel is echter niet alleen bedoeld om het verkoopproces te evalueren. Het is in feite je hele verkoopstrategie. Elke stap is dan ook een beschrijving van momenten waarop je bewust invloed uitoefent op je klant. Bijvoorbeeld door; advertenties, landingspagina’s, e-mails, lead magneten en seminars. Het is ook belangrijk om te weten wanneer je invloed kan uitoefenen op je klant. Probeer daarom om de klant te begrijpen. Pas dan weet je wanneer het juiste moment is om ze informatie te geven. Hierna kun je ze overtuigen om tot aankoop over te gaan. 

Met een salesfunnel kun je de volgende vragen beantwoorden:

  • Van hoeveel leads kan ik een betalende klant maken die een product koopt? Dus hoeveel onbekende mensen gaan tot aankoop over.
  • Welke communicatiekanalen (sociale media, e-mail, sms, bellen) zorgen voor de meeste reacties van potentiële klanten?
  • Hoeveel potentiële klanten haal je uit de verschillende kanalen?
  • Hoe winstgevend en efficiënt zijn je belangrijkste magneten (advertenties, betaalde inhoud, video’s, bestemmingspagina’s, opt-ins en freebies). Welke promo’s of aanbiedingen converteren het meeste?
  • Welk verkoopteam / individu brengt de meeste potentiële klanten binnen?
  • Hoeveel prospects vallen af ​​vóór de aankoopfase?
  • Hoe effectief is je verkoopteam bij het converteren van klanten?

Als je het antwoord weet op deze vragen kun je het marketingproces optimaliseren. Hiermee minimaliseer je het verlies van leads en behaal je maximale verkoopcijfers. Dit is dus wat het nut is van een funnel. 

Wat zijn de fases?

Wat de fases zijn voor je funnel is afhankelijk van meerdere dingen. Bijvoorbeeld, wie is je doelgroep, prijs en soort product? Dit is de reden dat bedrijven allemaal een andere invulling geven aan de verschillende fases.  Hoe beter je de doelgroep begrijpt, hoe beter je de fases kan bepalen.

De sales funnel wordt gestuurd door het AIDA-model. Dit model staat voor Awareness, Interest, Desire en Action. Deze vier fases zijn er onder andere op gericht om je doelgroep aan te trekken. Maar ook om de juiste producten op de markt te brengen. Tot slot ook om ze te overtuigen om je product te verkopen. 

Het verkoopproces is opgebouwd rond deze vier pijlers. Bedrijven moeten goed gebruik maken van deze pijlers om hun fases in te richten. Als ze ook nog eens weten wat een funnel is en hoe je die moet omzetten naar betalende klanten. Dan is er gegarandeerd winst voor je bedrijf.

 

In 7 stappen jouw allereerste funnel

Wil je leren hoe je jouw allereerste funnel maakt. Download dan dit stappenplan met de 7 stappen naar jouw allereerste funnel.

Download nu

De meest voorkomende funnel structuur is als volgt:

De meest voorkomende funnel structuur is als volgt:

Fase 1. Awareness
Trek de aandacht naar jouw bedrijf en merk, zorg dat je doelgroep weet dat je bestaat. Voordat je hiermee aan de slag gaat doe je onderzoek naar je doelgroep. Wat zijn hun passies en problemen die ze ervaren in het dagelijkse leven? Biedt een product aan dat hiervoor een oplossing geeft.
Onderzoek ook waar je doelgroep te vinden is en gebruik verschillende marketing tools om ze te bereiken. Voorbeelden hiervan zijn advertenties, blogs, video’s, social media en podcasts.

Fase 2. Interest
De aandacht is getrokken, nu is het tijd om de interesse van je lead vast te houden.
Zorg er in deze fase voor dat je mogelijke klant zich inschrijft voor je nieuwsbrief, je weggever en/of social media. Mensen willen misschien niet direct je nieuwsbrief ontvangen of hun e-mailadres weggeven maar mensen kunnen vaak geen nee zeggen tegen een freebie. Biedt daarom een gratis checklist, korte cursussen, een e-book of korting aan om de e-mailadressen van je potentiële klanten te bemachtigen. Je zorgt hiermee dat je mogelijke klant nu warme lead is. Je hebt nu immers, zijn of haar e-mailadres, zodat je rechtstreeks met ze kan communiceren.

Je geeft op dit moment nog geen specifieke informatie over jouw product, maar wel over het probleem waar je lead tegenaan loopt, en de oplossingen die er bestaan. Met als voorbeeld de nikkelvrije sieraden; geef informatie over de oorzaken en gevolgen van nikkelallergie. Benoem nog niet specifiek dat jouw sieraden de oplossing zijn voor dit probleem. Dit komt in de volgende stap

Fase 3. Desire
Op dit punt heeft de potentiële klant al een goed beeld van jouw bedrijf en kan zich al voorstellen een product of service bij je te kopen. Nu nog dat laatste stapje.
Om te zorgen dat ze overgaan van interesse in je product, naar het daadwerkelijk aanschaffen ervan, moet je hun vertrouwen verder winnen. Zorg voor content van hoge kwaliteit, waarin jij als betrouwbare expert naar voren komt. Schets de droomsituatie van jouw potentiële klant en geef op je website korte en heldere omschrijvingen over je missie en het product. (Stel dat ze meer informatie over je willen dan heb je het in ieder correct staan). Geef ook onderbouwing door middel van je eigen onderzoeken, referenties van tevreden klanten, etc.

De klant zal in dit stadium namelijk meer willen weten over jouw bedrijf en vooral, jouw specifieke aanbod. Als dit staat als een huis kunnen ze niet meer om je heen.

Fase 4. Action
Het kan even duren voordat de klant uiteindelijk je product gaat aanschaffen. Zorg dat de drempel om tot kopen over te gaan laag is en alle twijfel om te kopen weggenomen wordt. De kanalen om tot aankoop over te gaan moeten duidelijk en gemakkelijk zijn. Je moet een product slechts in een paar stappen kunnen kopen, het liefst met 1 druk op de knop. Je kunt daarnaast een aankoop aantrekkelijk maken door een gratis retourneren regeling, een geld-terug garantie of een aantrekkelijke bonus.

Hierbij een paar tips om de sales funnel soepel te laten verlopen:

  1. Maak de sales funnel zo kort mogelijk
    Het is niet noodzakelijk om een lange sales funnel te maken, de inhoud is belangrijker dan de lengte. Het doel is om naamsbekendheid om te zetten naar vertrouwen in je merk, het gevoel van noodzaak om je product aan te schaffen, en de uiteindelijke aankoop. Dit kan soms beter in 4 duidelijke fases dan door lange processen waardoor je mogelijke klanten kwijt zou kunnen raken.
  2. Verbeter de inspanningen voor het verwerven van leads.
    Je kunt een prachtige sales funnel hebben maar je hebt ook mensen nodig die de funnel in gaan. Het vinden van deze mensen (leads) noemen we Lead-acquisitie.Er zijn veel manieren om aan leads te komen, een voorbeeld van een goede manier is een Opt-in pagina. Dit is een pagina die mensen naar een weggever leidt. Een voorbeeld van een Opt-in pagina is een pagina waarin je potentiele de klanten de mogelijkheid geeft om gratis je e-book over e-commerce te ontvangen. Door middel van Facebook advertenties lok je mensen naar deze pagina waar ze hun gegevens invullen en er dus een lead bij hebt. OPT-in pagina’s zijn overzichtelijke pagina’s met niet te veel tekst, maar wel de juiste beknopte informatie en een duidelijke CTA (Call to Action) knop of inschrijfveld.
  3. SEO-marketing
    Een goede SEO van je webpagina’s, artikelen en video’s, kan ervoor zorgen dat je hoger eindigt in de zoekresultaten van Google. Je richt je hiermee direct op mensen die al interesse hebben in je product, of in het probleem dat gekoppeld is aan je product. Mogelijke klanten vinden het prettig dat de informatieve content eruit springt in plaats van advertenties. Het voordeel voor jou is dat je geen extra kosten hebt aan advertenties.
  4. Online adverteren
    Met de komst van sociale media zijn Facebook-, Twitter-, LinkedIn- en Instagram-advertenties een krachtig hulpmiddel geworden voor het verkrijgen van naamsbekendheid en verkopen van producten. Omdat advertenties zijn geïntegreerd in sociale platforms, kunnen bedrijven gemakkelijk nietsvermoedende klanten binnenhalen die toevallig advertenties lezen op hun nieuwsfeed of tijdlijn.Deze advertenties verwijzen door naar landingspagina’s en lead magneten waar ze hun contactgegevens (e-mailadres, telefoonnummer) zullen achterlaten.Meer leads betekenen niet altijd betere leads. Je kunt 200-300 leads per maand hebben en slechts 5% daarvan converteren. Daarom is het beter om je te richten op de kwaliteit van de leads dan op de kwantiteit.
  5. Bekijk funnelgegevens en analyses
    De funnel zit vol met statistieken die je kunt gebruiken om je sales funnel te verbeteren voor toekomstige klanten. Zoek uit waar je mogelijke klanten de funnel binnen komen, waar ze blijven hangen en, nog belangrijker, waar verlaten ze de funnel of welke pagina’s spreken niet aan. Gebruik dit alles om je sales funnel verder te optimaliseren en te verbeteren totdat je er het maximale resultaat uit haalt.

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je verder groeien en online succes behalen samen met mij? Neem dan contact met mij op of vraag een strategie sessie aan. Dan bespreken we samen hoe we jouw online succes gaan behalen.

Boek een strategie sessie     Neem contact op

Ook interessant

De sales funnel uitgelegd met praktische voorbeelden en het belang van een funnel. Lees meer!...
In deze blog wordt de sales funnel uitgelegd en lees je meer over hoe het werkt. Lees meer!...
Hoe kan een sales funnel zorgen dat je een consistente stroom aan leads krijgt? Lees de blog!...