Wat is een sales funnel en hoe werkt het?

De funnel geeft het traject van je klant weer, van naamsbekendheid tot aankoop. Elk bedrijf heeft op de een of andere manier een sales funnel.

De funnel geeft de reis van de koper in fasen weer. De funnel begint breed en wordt elke keer een beetje smaller zoals een trechter. Als een groep mensen de funnel in gaan komen ze steeds een stap dichter bij het kopen van je product. Omdat er onderweg mensen af zullen vallen word je funnel per stap smaller.

Een voorbeeld van een funnel:

  • Je hebt een facebook ad campagne gelanceerd om mensen naar je webwinkel voor nikkelvrije sieraden te lokken. Een grote groep mensen zal deze advertentie zien, maar een paar mensen zullen doorklikken.
  • Wie op de advertentie klikt komt op een landingspagina waar een gratis weggever (lead magneet) wordt aangeboden in ruil voor je e-mailadres. Er zullen weer een aantal mensen afvallen maar er zullen ook mensen hun e-mailadres achterlaten
  • Nu je hun e-mailadressen hebt blijf je ze interessante content sturen over nikkelallergie en pagina’s om inspiratie op te doen. Je probeert hiermee mensen vast te houden en hun interesse verder aan te wakkeren.
  • Aan het einde van je e-mail campagne stuur je een coupon voor 10% korting op je eerste aanschaf. Het kopen kan nu beginnen.
  • Je nieuwe kopers komen op een nieuwe mailinglijst voor bestaande klanten. Nu je de klanten hebt houd je ze vast met nog meer inspiratie, aanbiedingen en nieuwe collecties.

Bedrijven maken allemaal een andere versie van de funnel, afhankelijk van de doelgroep en producten die ze verkopen. Voor sommige producten zijn meer of minder funnel fases nodig. Een goedkoper product heeft vaak minder fases nodig dan een duurder product.

Waar is een sales funnel voor bedoeld?

De sales funnel is een visualisatie van de stappen die je onderneemt om van een random persoon een warme lead, en uiteindelijk een klant te maken. Hoe beter je nadenkt over de verschillende stappen die je neemt om mensen aan je te binden, des te groter de kans dat mensen je product zullen kopen. Slechts een percentage van de potentiële klanten die je sales funnel in gaan zullen uiteindelijk een klant worden, maar dit betekent niet dat je geen controle hebt over de uiteindelijke uitkomst van je funnel. 

In je sales funnel beschrijf je het verkoopproces van, herkenning van je potentiële klant van je merk, tot de uiteindelijke aanschaf van je product. Je gebruikt de sales funnel echter niet alleen om het verkoopproces te evalueren en te reflecteren, maar het is in feite je hele verkoopstrategie. Elke stap is een beschrijving van een moment waarop je bewust invloed uitoefent op je mogelijke kopers, door bijvoorbeeld; advertenties, landingspagina’s, e-mails, lead magneten of seminars. Als je goed weet wanneer je invloed kunt uitoefenen op de mogelijke klant, en de klant ook begrijpt, kun je ervoor zorgen dat ze op de juiste momenten de juiste informatie krijgen om ze te overtuigen om tot aankoop over te gaan. 

Met een salesfunnel kun je de volgende vragen beantwoorden:

  • Hoeveel potentiële klanten kan ik omzetten van een koude lead, die enkel mijn naam kent, naar een klant die een product koopt?
  • Welke communicatiekanalen (sociale media, e-mail, sms, bellen) stimuleren de meeste reacties van potentiële klanten?
  • Hoeveel potentiële klanten haal je uit de verschillende kanalen?
  • Hoe winstgevend en efficiënt zijn je belangrijkste magneten (advertenties, betaalde inhoud, video’s, bestemmingspagina’s, opt-ins en freebies) Welke promo’s / aanbiedingen converteren het meest?
  • Welk verkoopteam / individu brengt de meeste potentiële klanten binnen?
  • Hoeveel prospects vallen af ​​vóór de aankoopfase?
  • Hoe effectief is je verkoopteam bij het converteren van klanten tijdens oproepen?

Het weten van het antwoord op deze vragen is essentieel bij het optimaliseren van je marketingproces om zo het verlies van leads te minimaliseren en maximale verkoopcijfers te behalen.

Wat zijn de fasen van de funnel?

Het aantal fases voor je salesfunnel, is afhankelijk van de doelgroep, prijs en soort product. Bedrijven vullen daarom de fases van hun sales funnel allemaal anders in, hoe beter je de doelgroep begrijpt, des te beter je bedrijf deze fases op orde heeft. 

De sales funnel wordt gestuurd door het AIDA-model, dit model staat voor Awareness, Interest, Desire en Action. Deze vier fases zijn erop gericht je doelgroep aan te trekken, de juiste producten op de markt te brengen en ze uiteindelijk te overtuigen om je product te verkopen. 

Het verkoopproces is opgebouwd rond deze vier pijlers. Hoe beter bedrijven gebruik maken van deze pijlers om hun fases in te richten, hoe beter je sales funnel leads zal omzetten naar betalende klanten, en winst voor je bedrijf.

 

In 7 stappen jouw allereerste funnel

Wil je leren hoe je jouw allereerste funnel maakt. Download dan dit stappenplan met de 7 stappen naar jouw allereerste funnel.

Download nu

De meest voorkomende funnel structuur is als volgt:

De meest voorkomende funnel structuur is als volgt:

Fase 1. Awareness
Trek de aandacht naar jouw bedrijf en merk, zorg dat je doelgroep weet dat je bestaat. Voordat je hiermee aan de slag gaat doe je onderzoek naar je doelgroep. Wat zijn hun passies en problemen die ze ervaren in het dagelijkse leven? Biedt een product aan dat hiervoor een oplossing geeft.
Onderzoek ook waar je doelgroep te vinden is en gebruik verschillende marketing tools om ze te bereiken. Voorbeelden hiervan zijn advertenties, blogs, video’s, social media en podcasts.

Fase 2. Interest
De aandacht is getrokken, nu is het tijd om de interesse van je lead vast te houden.
Zorg er in deze fase voor dat je mogelijke klant zich inschrijft voor je nieuwsbrief, je weggever en/of social media. Mensen willen misschien niet direct je nieuwsbrief ontvangen of hun e-mailadres weggeven maar mensen kunnen vaak geen nee zeggen tegen een freebie. Biedt daarom een gratis checklist, korte cursussen, een e-book of korting aan om de e-mailadressen van je potentiële klanten te bemachtigen. Je zorgt hiermee dat je mogelijke klant nu warme lead is. Je hebt nu immers, zijn of haar e-mailadres, zodat je rechtstreeks met ze kan communiceren.

Je geeft op dit moment nog geen specifieke informatie over jouw product, maar wel over het probleem waar je lead tegenaan loopt, en de oplossingen die er bestaan. Met als voorbeeld de nikkelvrije sieraden; geef informatie over de oorzaken en gevolgen van nikkelallergie. Benoem nog niet specifiek dat jouw sieraden de oplossing zijn voor dit probleem. Dit komt in de volgende stap

Fase 3. Desire
Op dit punt heeft de potentiële klant al een goed beeld van jouw bedrijf en kan zich al voorstellen een product of service bij je te kopen. Nu nog dat laatste stapje.
Om te zorgen dat ze overgaan van interesse in je product, naar het daadwerkelijk aanschaffen ervan, moet je hun vertrouwen verder winnen. Zorg voor content van hoge kwaliteit, waarin jij als betrouwbare expert naar voren komt. Schets de droomsituatie van jouw potentiële klant en geef op je website korte en heldere omschrijvingen over je missie en het product. (Stel dat ze meer informatie over je willen dan heb je het in ieder correct staan). Geef ook onderbouwing door middel van je eigen onderzoeken, referenties van tevreden klanten, etc.

De klant zal in dit stadium namelijk meer willen weten over jouw bedrijf en vooral, jouw specifieke aanbod. Als dit staat als een huis kunnen ze niet meer om je heen.

Fase 4. Action
Het kan even duren voordat de klant uiteindelijk je product gaat aanschaffen. Zorg dat de drempel om tot kopen over te gaan laag is en alle twijfel om te kopen weggenomen wordt. De kanalen om tot aankoop over te gaan moeten duidelijk en gemakkelijk zijn. Je moet een product slechts in een paar stappen kunnen kopen, het liefst met 1 druk op de knop. Je kunt daarnaast een aankoop aantrekkelijk maken door een gratis retourneren regeling, een geld-terug garantie of een aantrekkelijke bonus.

Hierbij een paar tips om de sales funnel soepel te laten verlopen:

  1. Maak de sales funnel zo kort mogelijk
    Het is niet noodzakelijk om een lange sales funnel te maken, de inhoud is belangrijker dan de lengte. Het doel is om naamsbekendheid om te zetten naar vertrouwen in je merk, het gevoel van noodzaak om je product aan te schaffen, en de uiteindelijke aankoop. Dit kan soms beter in 4 duidelijke fases dan door lange processen waardoor je mogelijke klanten kwijt zou kunnen raken.
  2. Verbeter de inspanningen voor het verwerven van leads.
    Je kunt een prachtige sales funnel hebben maar je hebt ook mensen nodig die de funnel in gaan. Het vinden van deze mensen (leads) noemen we Lead-acquisitie.Er zijn veel manieren om aan leads te komen, een voorbeeld van een goede manier is een Opt-in pagina. Dit is een pagina die mensen naar een weggever leidt. Een voorbeeld van een Opt-in pagina is een pagina waarin je potentiele de klanten de mogelijkheid geeft om gratis je e-book over e-commerce te ontvangen. Door middel van Facebook advertenties lok je mensen naar deze pagina waar ze hun gegevens invullen en er dus een lead bij hebt. OPT-in pagina’s zijn overzichtelijke pagina’s met niet te veel tekst, maar wel de juiste beknopte informatie en een duidelijke CTA (Call to Action) knop of inschrijfveld.
  3. SEO-marketing
    Een goede SEO van je webpagina’s, artikelen en video’s, kan ervoor zorgen dat je hoger eindigt in de zoekresultaten van Google. Je richt je hiermee direct op mensen die al interesse hebben in je product, of in het probleem dat gekoppeld is aan je product. Mogelijke klanten vinden het prettig dat de informatieve content eruit springt in plaats van advertenties. Het voordeel voor jou is dat je geen extra kosten hebt aan advertenties.
  4. Online adverteren
    Met de komst van sociale media zijn Facebook-, Twitter-, LinkedIn- en Instagram-advertenties een krachtig hulpmiddel geworden voor het verkrijgen van naamsbekendheid en verkopen van producten. Omdat advertenties zijn geïntegreerd in sociale platforms, kunnen bedrijven gemakkelijk nietsvermoedende klanten binnenhalen die toevallig advertenties lezen op hun nieuwsfeed of tijdlijn.Deze advertenties verwijzen door naar landingspagina’s en lead magneten waar ze hun contactgegevens (e-mailadres, telefoonnummer) zullen achterlaten.Meer leads betekenen niet altijd betere leads. Je kunt 200-300 leads per maand hebben en slechts 5% daarvan converteren. Daarom is het beter om je te richten op de kwaliteit van de leads dan op de kwantiteit.
  5. Bekijk funnelgegevens en analyses
    De funnel zit vol met statistieken die je kunt gebruiken om je sales funnel te verbeteren voor toekomstige klanten. Zoek uit waar je mogelijke klanten de funnel binnen komen, waar ze blijven hangen en, nog belangrijker, waar verlaten ze de funnel of welke pagina’s spreken niet aan. Gebruik dit alles om je sales funnel verder te optimaliseren en te verbeteren totdat je er het maximale resultaat uit haalt.

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je verder groeien en online succes behalen samen met mij? Neem dan contact met mij op of vraag een strategie sessie aan. Dan bespreken we samen hoe we jouw online succes gaan behalen.

Boek een strategie sessie     Neem contact op

Ook interessant

De sales funnel uitgelegd met praktische voorbeelden en het belang van een funnel. Lees meer!...
In deze blog wordt de sales funnel uitgelegd en lees je meer over hoe het werkt. Lees meer!...
Hoe kan een sales funnel zorgen dat je een consistente stroom aan leads krijgt? Lees de blog!...