Hierbij 11 webdesign tips zodat je het beste uit jouw bedrijfs website kan halen.
Het ontwerp van de website van je bedrijf is essentieel. Als de website er goed, aantrekkelijk en professioneel uitziet is dit een absolute plus voor je klanten. Jouw bezoekers en leads zullen hierdoor meer vertrouwen in je hebben. Maar het bouwt ook een band op waardoor de stap naar aankoop steed kleiner wordt. Kortom een beter design staat voor meer sales.
Hieronder heb ik voor jou webdesign tips verzameld zodat je jouw website kan optimaliseren. Al deze tips zijn gebaseerd op onderzoek, ervaring en statistieken. Ze zijn dus beproefd. Ik heb de webdesign tips niet alleen beschreven, maar ook voorbeelden van best practices toegevoegd. Visueel is namelijk alles beter over te brengen!
Bekijk ook eens deze pagina over websites die voor jou werken
1.Houdt je branding consistent
Webdesign tip 1. Mensen houden van duidelijkheid, dus ook als het gaat om jouw merk. Je moet op je website hetzelfde logo hebben als op je social media. Anders denken mensen dat ze ofwel niet met hetzelfde bedrijf te maken hebben of je onprofessioneel bent. Dit geldt niet alleen voor je logo maar ook voor je kleurgebruik. Maar ook je lay-out, huisstijl en lettertype.
Als je kijkt naar de Website, Facebookpagina en Instagram van Tele2 is meteen duidelijk dat het om hetzelfde bedrijf gaat.
2. Zorg voor duidelijke CTA’s
Mijn tweede webdesign tip is deze. Het moet heel duidelijk zijn wat je moet doen om meer informatie te krijgen, een weggever te downloaden of een product te kopen. Dit noemen we Call to Action. Dit zijn buttons waar je op kan klikken om op de juiste plek uit te komen. De bedoeling is dat de klant hier nauwelijks naar hoeft te zoeken. Daarmee bedoel ik dat de CTA intuïtief te vinden moet zijn.
Op de site van de LOI zie je bijvoorbeeld direct een button ‘Lees meer’, je hoeft niet eens te scrollen, alleen maar te klikken.
3. Webdesign tip drie: Veel witte ruimte
Witte ruimte, of ook wel –negatieve ruimte – geeft de onderdelen van je website ruimte. Plaats tekst niet te dicht bij elkaar. Als je dit wel doet is de kans groot dat mensen overweldigd worden. En overweldigde bezoekers staat voor wegklikken..
Kijk naar deze website van de rijksoverheid. Het eerste dat je ziet is heel veel wit, nou ja roze. De onderwerpen waar je naartoe kan navigeren worden hierdoor direct duidelijk. En scroll je verder dan is de ruimte wat meer gevuld, maar de basis is open. Tot zover webdesign tip drie.
4. Beperk de keuzes
Webdesign tip 4. Net als dat je mensen met teveel tekst kan overweldigen zul je ze met te veel keuzes ook niet blij maken. Houdt je design dus clean en zorg dat de volgende stap helder en duidelijk is. Neem bijvoorbeeld de website van MKB hieronder. De startpagina bestaat uit slechts een paar woorden en een CTA-button.
-Lekker duidelijk en overzichtelijk.-
Scroll je naar beneden dan zie je meer informatie. Dus de optie is er om zelf op onderzoek uit te gaan. Maar in eerste instantie wordt de keuze makkelijk gemaakt.
5. Comprimeer afbeeldingen
Mijn volgende webdesign tip is de volgende. Afbeeldingen zijn absoluut noodzakelijk voor een goede en aantrekkelijke website. Maar ze kunnen de laadsnelheid van je website behoorlijk vertragen. Dat betekent letterlijk minder bezoekers en meer afhakers. Want zoals eerder gezegd is de spanningsboog van je bezoekers heel klein. Mijn webdesign tip is dus om je afbeeldingen te comprimeren zodat je website sneller laad.
6. Webdesign tip 6 – Gebruik Breadcrumbs
Afhankelijk van de grootte van je website kunnen breadcrumbs heel nuttig zijn. Bijvoorbeeld als je een online winkel hebt met veel categoriën. Met breadcrumbs bedoel ik navigatie die aangeeft waar je bent op de website. Zoals hieronder in het voorbeeld van Avans Hogeschool.