In de loop van de tijd zijn de marketing methodes enorm veranderd. Waar eerder marketing nog bestond uit tv, radio, de krant of een tijdschrift focussen we ons tegenwoordig sterk op de online wereld. Nu is online, net zoals op veel vlakken, ook de marketing wereld aan het overnemen. Het gebruiken van een sales funnel is dan ook een onmisbare methode in jouw online marketing plan.
In deze blog leg ik je daarom meer uit over de sales funnel en het belang ervan. Zo is er een reden dat je de term funnel steeds vaker hoort en in dit artikel leg ik je uit waarom!
Wat is een sales funnel
De marketing funnel of sales funnel is elke stap die iemand moet nemen om uiteindelijk jouw klant te worden. Op het gebied van online marketing is de funnel dan ook iets dat steeds populairder wordt. Deze funnel is maatwerk en er is geen speciaal recept voor alle bedrijven maar, als hij eenmaal is gemaakt voor jouw bedrijf, kan het je business uiteindelijk enorm laten groeien.
Gebruikers aan de bovenkant van de funnel zijn als een algemeen publiek. Uiteindelijk zullen de gebruikers onderaan de funnel een hogere interesse en koopintentie hebben in jouw product / dienst. Het doel van de funnel is dan ook om de potentiele klanten met hoge koopintentie er dus uit te filteren.
Een sales funnel kan je ook goede inzichten geven in wat jouw ideale klant nu echt interessant vind en wat ze willen weten voordat ze tot koop overgaan. Als je dat hebt uitgevogeld kan je waardevolle content delen die aansluit bij deze eerder genoemde interesses. Het beste van sales funnel marketing is`als volgt; het is relatief laag in kosten t.o.v. andere marketing tactieken. Wanneer deze funnel dan ook op de juiste manier werkt, kan dit waanzinnige resultaten opleveren tegen minimale kosten.
Hoe werkt de funnel
Als je nog nooit van funnels hebt gehoord of er nog nooit een hebt gemaakt lijkt het proces wat ingewikkeld. Voordat je hier dan ook mee begint moet je eerst een idee krijgen van hoe zo’n funnel nou eigenlijk werkt.
Kortgezegd is de sales funnel het proces dat jouw potentiële klant steeds dichterbij jouw aanbod brengt. Tijdens dit proces moet je ook het gedrag, de interesses en de problemen van jouw ideale klant begrijpen. De funnel gaat je namelijk helpen de potentiële klant te begeleiden in het koopproces.
Maar dit kan je alleen doen als je jouw ideale klant goed kent.
Een sales funnel is een virtuele collega
Je kan de sales funnel zien als een virtuele sales medewerkers die dag en nacht voor jou werkt. Dit komt omdat je een funnel automatiseert. Of je nou slaapt of wakker bent, deze funnel blijft je dus leads en klanten bezorgen.
Om het meeste uit je sales funnel te halen is het dus mega belangrijk om jouw klantreis te begrijpen. Probeer dit in kaart te brengen, wat zijn de stappen die een klant neemt voordat hij/zij tot koop overgaat. Welke problemen komen daar bij kijken, maar ook welke emoties, bezwaren, etc. Als je dit begrijpt en daarmee je funnel inricht zul je meer conversies, meer leads en meer sales krijgen.
Een voorbeeld om het allemaal wat praktischer te maken.
Je maakt een Facebook advertentie waarin je waardevolle content aanbiedt in de vorm van een checklist, ebook, challenge etc. Als betaling voor deze waardevolle content vraag je een naam en email adres. De bezoekers die dit downloaden hebben al interesse getoond in jouw content. Nu is het tijd om ze warm te maken voor jouw aanbod. Dit doe je door een mailing serie te sturen waarmee jij de lead “nurtured”. D.w.z. Je verzorgt de relatie met deze potentie klant en maakt hem of haar warm voor jouw aanbod door meer relevante content te delen.
Hiermee werk je ook aan je know, like, trust factor. Als je vertrouwen opbouwt en werkt aan een relatie is deze potentie klant meer likely om bij jou te kopen.