Heb je moeite met het verkopen van je product of dienst? Dan is dit artikel over de marketing funnel jou op het lijf geschreven.
Is jouw product of dienst geweldig en ook nog eens van topkwaliteit?! Dan is het heel jammer dat je nog steed niet genoeg leads en sales hebt. .
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een product of dienst niet verkoopt. Het kan te maken hebben met jouw aanbod, of met een gebrek aan kwaliteit. Andere redenen zijn het gebrek aan de juiste marketing strategie en de afwezigheid van een marketing funnel.
Je doel is afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt. De een wil meer websiteverkeer of adviesgesprekken en de ander meer sales.
Leadgeneratie
Leadgeneratie is in feite het initiëren van interesse van de klant in je product of de dienst. Het is het proces waarbij je onbekenden aantrekt en omzet naar potentiële klanten. Die stimuleer je vervolgens om je product of dienst te kopen.
Bedrijven die zich focussen op lead generatie door marketing funnels, hebben hier veel profijt van. Leads-based business kan gebruikt worden door vele soorten bedrijven. Bijvoorbeeld in de vastgoed, leningen, verzekeringen en boekhouding. Maar ook voor andere diensten zoals een website bouwers, coach of een grafisch ontwerper. De lijst is eindeloos.
Marketing funnel
Een belangrijk onderdeel van elke leads-based business is de marketing funnel. Er zijn verschillende manieren om leads te genereren. Maar een van de beste en meest efficiënte manieren is de funnel. Als jij een ondernemers bent die moeite heeft met het genereren van goede leads, dan is de marketing funnel de moeite waard.
Een funnel helpt je niet alleen om goede leads (van hoge kwaliteit) te genereren. Maar zorgt er ook voor dat het proces automatisch wordt gestuurd. Dit betekent dat als je de funnel eenmaal door hebt en deze werkt, je met weinig moeite leads zal krijgen. Laten we eerst even stilstaan bij het begrip marketing funnel voordat we het over voordelen hebben.
Wat is een Marketing Funnel?
Een funnel helpt om van onbekende mensen daadwerkelijke klanten te maken. In de funnel moet de bezoeker elke stap zetten om jouw klant te worden.
Het funnel proces helpt om een groot publiek aan te spreken. Na meerdere stappen filter je diegene eruit die geen interesse tonen in jouw product of dienst. Je maakt waardevolle om jouw specifieke doelgroep te informeren en vast te houden. Je zet ze aan tot actie. Deze acties kunnen zijn: het lezen van een blog, het downloaden van een weggever of het kijken van een webinar.
Iedereen gaat aan de bovenkant de marketing funnel in. Aan de onderkant vind je de meest geïnteresseerde potentiële klanten.
Verschillende funnels
De funnel voor een fysieke of online winkel is verschillend.
De funnel van de fysieke winkel is dit: De klant loopt de winkel binnen en bekijkt het product. Daarna plaats de klant het product in een winkelwagentje. En tot slot loopt de klant naar de kassa om het product te kopen.
De funnel in de online winkel ziet er ongeveer zo uit: De klant bezoekt de website en bekijkt een productpagina. Op deze pagina plaats de klant vervolgens een artikel op zijn verlanglijst. De klant voegt het artikel daarna toe aan de winkelwagen. Uiteindelijk gaat de klant naar het afrekenproces en koopt het product.
Natuurlijk zijn er veel varianten en zal de marketing funnel er anders uitzien als je een coach bent, een cursus verkoopt of een dienst aanbiedt. Maar ook hier zijn funnels voor!