Vergroot jouw Online zichtbaarheid door Online Marketing

Wil je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf opbouwen?

Online marketing heeft de meeste traditionele marketingmethodes vervangen. De toename van het aantal online gebruikers heeft een kans gecreëerd voor marketeers en ondernemers om digitale marketing te overwegen en daarmee online zichtbaarheid te vergroten.

Er waren verschillende problemen met traditionele marketing die marketeers ervan tegen hielden om goede naamsbekendheid te krijgen voor hun merk of bedrijf. De problemen met traditionele marketing zijn onder andere; starheid, hoge kosten en problemen met het bereiken van de juiste doelgroep.

Met de groei van de aanwezigheid op het internet en de toename van het aantal gebruikers, zijn marketeers en bedrijven begonnen met het inzetten van online marketing. De nadelen van traditionele marketing werden de voordelen van de nieuwe marketing.

Als je niet zeker weet hoe online marketing jouw bedrijf kan helpen, dan is deze post iets voor jou. Ik zal uitleggen hoe je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf kunt vergroten door middel van digitale marketing. Laten we eerst kijken wat online marketing eigenlijk is.

 

Wat is Online Marketing?

We spreken van online marketing of digitale marketing als het gaat om het promoten van producten of diensten via digitale kanalen. Marketeers gebruiken verschillende methodes zoals social media, e-mail, display advertenties, SEO, Google Ads, etc. om de online zichtbaarheid van een bedrijf te verbeteren.

Online marketing wordt vaak vergeleken met traditionele marketing. Maar als je gebruikmaakt van online marketing kun je, zonder veel geld uit te geven makkelijker goede resultaten behalen. Eén van de beste dingen van online marketing is dat het betere targeting opties biedt. Je kunt de juiste doelgroep benaderen voor jouw bedrijf.

Over traditionele marketing gesproken, het vereist een behoorlijk groot marketingbudget. Hierdoor kunnen kleine en middelgrote bedrijven het zich geen traditionele marketingmethoden veroorloven. Een ander probleem is dat je niet goed kunt bepalen wie je utingen wel en niet ziet, je kunt je dus niet specifiek op jouw doelgroep richten.

Voordelen van Online Marketing en Online Zichtbaarheid

Internetmarketing kan in vele opzichten gunstig zijn voor je bedrijf. Om te zorgen voor online zichtbaarheid heb je wel een goede marketingstrategie nodig. Hieronder een paar punten die de voordelen van digitale marketing uitleggen:

Kosteneffectief

Als marketeer gebruik je enkel technieken die goede resultaten opleveren voor weinig geld. Met digitale marketing kun je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten. In vergelijking met traditionele methoden zoals; televisie, krant, radio, etc. kun je met online marketing veel goedkoper adverteren.

Perfecte doelgroep targeting

Een van de belangrijkste voordelen van digitale marketing is dat je gericht kunt adverteren en hiermee je online zichtbaarheid vergroot. Als je kiest voor betaalde advertenties op Facebook of Google kun je de doelgroep selecteren. Afhankelijk van je product of dienst maak je een bepaalde selectie. Afhankelijk van je product of dienst, kun je kiezen voor; leeftijd, geslacht, locatie, interesses, etc. Op deze manier kun je de advertentie richten op mensen die de meeste interesse hebben in jouw product of dienst.

Wil je weten welke Social media je in kunt zetten voor jouw doelgroepen lees dan hier de uitgebreide gids ‘Social Media for beginners’ (Engels).

Bereik meer mensen

Als je nog steeds alleen een fysieke winkel hebt en niet online zichtbaar bent dan zal je bedrijf een beperkt bereik hebben. Met digitele marketing kun je mensen van over de hele wereld bereiken. Als je online zichtbaar bent dan kun je jouw producten ook aanbieden aan iemand uit Amerika.

Personalisatie

Een ander ding dat digitale marketing onderscheidt van traditionele marketing is personalisatie. Via het internet kun je de gegevens van gebruikers verzamelen. Deze gegevens kun je gebruiken om je marketing persoonlijk te maken en direct aan je doelgroep te richten. Persoonlijke marketing lever veel betere resultaten op dan marketing die algemeen is.

Download het Stappenplan naar Online Zichtbaarheid

In dit stappenplan vertel ik je over de 4 elementen die cruciaal zijn voor jouw online zichtbaarheid en hoe je deze kunt verbeteren.

Download nu

Manieren om je online zichtbaarheid te vergroten door Online Marketing

Hier een paar marketing methodes die je kunnen helpen om jouw online zichtbaarheid te vergroten:

Online zichtbaarheid deel 1: Website

Je Website is één van de belangrijkste onderdelen van je online marketing. Als je een goede website hebt is het alsof je 24 uur per dag open bent. Je online zichtbaarheid begint bij je website.

Je wil een fysieke winkel niet dag en nacht open houden, maar een online winkel (website) kun je 24 uur per dag open houden zonder extra kosten. Je wil ook dat je fysieke winkel aantrekkelijk is en mensen het idee hebben welkom te zijn, dit moet je ook realiseren voor je website.

Online zichtbaarheid deel 2: Social Media

Mensen maken gebruik van verschillende social media-platforms om met elkaar in contact te komen. Doordat het aantal social media gebruikers toe is genomen is het nu makkelijker om je online zichtbaarheid te vergroten. Als we kijken naar het grootste social media platform (Facebook), die heeft wereldwijd meer dan 2,45 miljard maandelijkse actieve gebruikers.

Op dit platform vind je elke denkbare doelgroep. Het maakt niet uit in welk wat voor bedrijf je hebt, jouw doelgroep is er ook. Facebook is uiteraard niet het enige platform denk ook aan; LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram & Snapchat. Welk platform het beste is voor jouw marketing ligt aan de doelgroep.  Als je met name werkt met andere bedrijven dan is LinkedIn een goede optie.

Hierbij een artikel met 5 voorbeelden van effectieve Social Media.

Online zichtbaarheid deel 3: Content Marketing

Op het gebied van online marketing speelt inhoud een belangrijke rol. Als je kwalitatief goede leads wilt genereren zonder teveel kosten aan advertenties dan is content marketing jouw optie. Je kunt content weergeven op veel verschillende manieren, onder andere; artikelen, blogs, video’s, podcasts, afbeeldingen, infographics, GIF’s, etc.

Voordat je aan de slag gaat met contentmarketing, moet je uitzoeken welke online kanalen je wilt gebruiken. Dit kan onder andere Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn of jouw website zijn. Het posten van informatieve en nuttige content is de perfecte manier om bezoekers warm te maken voor jouw bedrijf en services en je online zichtbaarheid te vergroten.

Lees hier meer over content strategie op Frankwatching.

Online zichtbaarheid deel 4: Email Marketing

E-mailmarketing is een andere populaire en resultaatgerichte online marketing methode. E-mailmarketing gebruik je om producten en diensten via e-mail aan te prijzen. E-mailmarketing begint met het opbouwen van een e-maillijst van jouw doelgroep.

Door het versturen van nuttige en informatieve e-mails beloon je bezoekers en klanten en kun je ze op den duur (weer) omzetten in betalende klanten. E-mailmarketing is het meest effectief als je een sales funnel maakt die ervoor zorgt dat jouw potentiële klant het kooptraject doorloopt.

Wil je meer weten over sales funnels en er zelf 1 maken, download dan mijn gratis stappenplan hier.

Tot slot

Het verhogen van de online zichtbaarheid van jouw bedrijf zorgt ervoor dat je meer klanten krijgt. Met online marketing bent je niet beperkt tot een specifieke regio of locatie. Je kunt er met online marketing voor zorgen dat je online zichtbaar bent van Almere-haven tot Sydney.

De beste manier om je online zichtbaarheid te vergroten zijn via je website, sociale media, contentmarketing, e-mailmarketing en SEO (zoekmachineoptimalisatie).

Heb je hulp nodig bij het verbeteren van jouw online zichtbaarheid? Neem dan via deze link contact met me op.

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je verder groeien en online succes behalen samen met mij? Neem dan contact met mij op of vraag een strategie sessie aan. Dan bespreken we samen hoe we jouw online succes gaan behalen.

Boek een strategie sessie     Neem contact op