Welke Online Marketing Funnel kun je voor jouw bedrijf gebruiken?

Wil je continu meer leads genereren voor jouw bedrijf? Dat kan met een online marketing funnel.

In de loop van de tijd zijn de marketing funnels van bedrijven veel veranderd. Vroeger waren de marketing funnels vooral gebaseerd op traditionele marketingmethoden. Nu ziet het scenario er heel anders uit. Om meer leads voor jouw bedrijf te genereren kun je niet meer om online marketing funnels heen.

Om het beste uit je online marketing funnel te halen, moet je die op de juiste manier ontwerpen. Als er ook maar een klein foutje zit in je strategie dan kan dit desastreuze gevolgen hebben. Soms weet je doelgroep je bedrijf wel te vinden maar ondernemen ze nog steeds geen actie. Wanneer je strategie niet de verwachte resultaten oplevert, is het een verspilling van al je tijd en moeite. Laten we eerst de basis betekenis van een online marketing funnel begrijpen zodat je uiteindelijk de beste kunt kiezen voor jouw bedrijf.

Wat is een Online Marketing Funnel?

De funnel is het totaal van alle stappen die je bezoekers doorlopen voordat ze je klant worden. Het zijn alle vormen van marketing die jouw potentiële klanten naar de aankoop leiden. ‘Instant selling’ (marketing die direct aanstuurt op kopen) levert tegenwoordig minder goede resultaten op. Daarom wint het concept van de online marketing funnel aan populariteit. De lengte hiervan zal per bedrijf en per product verschillen.

Het is aan jou om uit te vinden wat voor type het beste is voor jouw bedrijf. De funnel begint zodra iemand iets over je bedrijf te weten komt. Je behaalt het doel als je potentiële klant op aanschaf over gaat.

Voordelen van een Online Marketing Funnel

Waarschijnlijk gebruik je al bepaalde marketingtechnieken voor je bedrijf. De vraag is, waarom zou je overwegen om een strategie te ontwikkelen voor online marketing? Hieronder zal ik een paar voordelen noemen:

1. Persoonlijke zorg

Eén van de belangrijkste redenen waarom een sales funnel effectiever is dan proberen om je product direct aan een random bezoeker te verkopen, is je persoonlijke zorg voor de klant. Een goede online marketing funnel zorgt dat een koude lead door aandacht en zorg een warme lead wordt. Om deze nog effectiever te maken is persoonlijke aandacht een extra plus.

2. Automatisch

Als je gebruikmaakt van SEO (Search Engine Optimization), PPC (pay per click), etc., moet hier regelmatig aandacht aan besteden. Met een online marketing funnel kun je dit proces automatiseren. Je moet er één keer tijd en aandacht aan besteden, maar zodra je het proces hebt geautomatiseerd kun je op de automatische piloot leads genereren.

3. Kostenefficiënt

Ondanks dat het even kan duren voordat je funnel zijn vruchten afwerpt, zul je zien dat het je daarna nauwelijks of geen geld kost. Je genereert zeer goede leads voor een lage prijs. Als je betaald voor advertenties om je product of dienst te verkopen, dan is de prijs waarschijnlijk vele malen hoger.

4. Betere conversie rates

Uiteindelijk draait alles uiteindelijk om de sales. Met de juiste online marketing funnel strategie krijg je betere conversie rates. De reden dat je meer omzet is omdat je persoonlijke aandacht hebt geschonken aan je leads. Door persoonlijke aandacht geef je potentiële klanten zoveel meer waarde dat de kans op verkoop veel groter is.

Lees hier meer over 3 heilige sales funnel elementen.

Begin met je funnel

Wil jij een start maken en continu meer leads genereren voor jouw bedrijf? Download dan het stappenplan om jouw eerste funnel op te zetten en groei online!

Download nu

Welke Online Marketing Funnel kun je gebruiken voor jouw bedrijf?

Als je een strategie gaat bedenken om een online marketing funnel te maken is de belangrijkste vraag, welke funnel moet ik gebruiken? Het antwoord is per bedrijf verschillend dus laten we kijken naar de verschillende online marketing funnels die er zijn:

Lead magneet – funnel

De eerste populaire funnel is de lead magneet marketing funnel. Maar wat is een lead magneet eigenlijk? Een lead magneet of weggever is iets wat je gratis weggeeft zodat je hier contactgegevens van leads voor terug krijgt zodat je ze informatieve en interessante emails kunt sturen, lees er hier meer over. Denk bij deze weggevers aan een E-book, korte cursus, checklist of een informatief artikel. Zodra je deze online marketing funnel hebt opgezet krijg je automatisch leads binnen. Je besteed eenmalig tijd aan het opzetten van de funnel, maar zodra hij staat zal de funnel het werk overnemen.

Webinar – funnel

Afhankelijk van het soort bedrijf of service die je hebt is de webinar funnel een hele goede manier om leads te verkrijgen en om te zetten. Als je Bijvoorbeeld een cursus aanbiedt dan kan een webinar online marketing funnel heel efficiënt zijn om deelnemers voor je cursus te vinden. Om zo veel mogelijk deelnemers voor je webinar te krijgen kun je verschillende kanalen inzetten waar je doelgroep regelmatig komt. Als mensen je webinar gaan volgen zorg dan dat je kwalitatief goede informatie aanbiedt zodat ze daarna de meerwaarde zien van een cursus met jou. Meer weten over webinars, klik dan hier.

Gratis consult – funnel

Een andere effectieve online marketing funnel is die waarbij mensen een gratis consult kunnen aanvragen. Het uiteindelijke doel van dit type marketing is om na het consult je product aan te bieden. Waarom is dit soort marketing effectief? Als je iemand een gratis consult geeft krijgt deze persoon tijdens het gesprek vertrouwen in je, de stap om daarna daadwerkelijk iets bij je te kopen wordt hiermee een stuk kleiner.

Gratis sample/proefabonnement – funnel

Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt kan deze online marketing funnel ook heel effectief zijn. Dit is een simpele maar effectieve funnel. Om ervoor te zorgen dat de bezoeker van je website een gratis sample of proefabonnement kunnen krijgen maak je een opt-in pagina Een opt-in pagina is een (pop-up) pagina waarmee je in een paar simpele en duidelijke stappen het gratis item kunt aanvragen en contact informatie vergaard, lees meer over opt-in pagina’s (Engels). Als je hun contactgegevens hebt kun met via email verder contact leggen. Daarbij kunnen je potentiële klanten direct je product uittesten. Als je achter je product staat en zeker bent van het feit dat het je doelgroep een meerwaarde biedt, dan is dit een hele goede optie.

Tot slot

Het maken van de juiste online marketing funnel kan je helpen om meer sales te genereren. Kies voor de juiste funnel voor jouw doelgroep en bedrijf waardoor je het maximale kunt halen uit deze relatief eenvoudige manier om klanten binnen te halen. Zodra de klant in je funnel zit zal hij met zorg naar de aankoop worden geleid.

Vergeet niet om de leads die je uit je funnel haalt goed te verzorgen door kwalitatief goede freebies, lead magneten, consulten of webinars te geven waardoor ze aan het einde van je online marketing funnel graag je product of service willen aanschaffen.

Wil je aan de slag met jouw eerste sales funnel. Download dan hier mijn gratis stappenplan.

Wil je mijn hulp bij het ontwikkelen van jouw 24/7 verkoopsysteem? Klik dan hier.

 

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je verder groeien en online succes behalen samen met mij? Neem dan contact met mij op of vraag een strategie sessie aan. Dan bespreken we samen hoe we jouw online succes gaan behalen.

Boek een strategie sessie     Neem contact op